ترکیب بندی در عکاسی و انواع آن

ساخت وبلاگ

 

ترکیب بندیترکیب بندی

معر فی ترکیب بندی

در هر تصویر یک موضوع اصلی وجود دارد که عناصر دیگر تابع موضوع اصلى و در جهت ارتقاء اهمیت عنصراصلی عمل مى‌کنند. در قرار گیری عوامل تصویر در کنار هم از دانش کمپوزیسیون و یا ترکیب بندی استفاده می شود.

یک عکس زمانی بیشترین تأثیر را خواهد داشت که از ترکیب بندی مناسبی برخوردار باشد. چیزهای زیادی باید فرابگیریدتا بتوانیدعکسی با ترکیب بندی موفق ارائه نمایید. این کار جز با سعی و کوشش و تکرار به انجام نمی رسد. مهمترین نکته هماهنگی بین فرم ومحتواست، برای رسیدن به این هماهنگی ممکن است راههای فراوانی وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد رعایت اصول و قوانین رایج تصویر، بهترین نتیجه را دربر دارد، اما گاهی میبینیم که اساتید بزرگ پس از سالها کار با تسلطی که به عوامل تصویر پیدا میکنند قوانین تازهای می آفریننداما. سعی کنید ابتدا اصول را بیاموزید، بدون دانستن قواعد گذشته، نوآوری معنایی ندارد. عکاسی فیلمی ودیجیتال باوجودتفاوتهایی که در شیوه ثبت تصویر دارند، ازروش واصول مبانی زیبایی شناسی (نقطه، خط ، سطح ، بافت، ریتم ، رنگ و …) وترکیب بندی یکسان پیروی میکنند.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

 

ترکیبترکیب

 

خط ها معمولا  از دیگر عناصر بصری ارزش بیشتری دارند و در محل برخورد و حدفاصل خطها، معمولا تاریک ــ روشن و یا رنگهای متضاد یا رنگ هایی که تفاوت چشمگیری دارند، خطوط واضحی دیده میشود و تصاویر، موجودیت خود را مدیون آشکارترین خطوطی هستند که گاهی با طول، زمانی با قدرت و قوت و گاهی با تعداد خود به مؤثرترین شکل در ترکیب بندی آنها شرکت میکنند و خطهای کوتاه، محو، کمرنگ، نمیتوانند سبب جلب توجه شوند.

خطوط افقی، آرامبخش بوده و کمتر به چشم میخورند و فعالیت زیادی از آنها احساس نمی شود. اگر تصویری دارای چندین خط افقی باشد، ازعکس آرامش، سنگینی و یکنواختی احساس می شود. و هنگامی که این خطوط در قسمت بالای تصویر جمع شده باشد، سنگینی فوقالعادهای به آن خواهد بخشید اجسام عمودی ساکن و بیحرکت، حس تعادل ، استحکام و استواری را نمایش می دهند. این مشاهدات، ما را به پذیرفتن خط قائم به عنوان نماد قدرت، استحکام ، صلابت و استواری هدایت میکند. میتوان گفت که دو خط افقی وعمودی، ساختار بصری و استخوانبندی تصویر را می سازند و به کمک خط مایل، نیرو و تحرک ویژه و مطبوعی کسب می کنند.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

 

نظم در ترکیب بندیی

در ترکیب بندی عکس، از بینظمی و اغتشاش بصری باید دوری جست و فراموش نکرد که در بیشتر موارد، زیبایی در سادگی است. موضوعی که برای عکاسی درنظر گرفته میشود، از فرمها و خطوطی تشکیل شده که در میان آنها تعداد کمی با یکدیگر تناسب و ارتباط هماهنگی نسبت به کل ترکیبب ندی را دارند و در نتیجه هر عکس تصادفی که بدون دخالت ذوق و فکر گرفته شود، از جنبه تناسبات هماهنگ و نظام و ترکیب، ِ دارای وضعیت مطلوبی نیست.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

انواع ترکیب بندی-کمپوزیسیون

1-ترکیب بندی قرینه

نخستین و در عین حال ساده ترین نوع ترکیب بندی است، این خود نوعی برخورد ساده با مفهوم "توازن" است، این نوع ترکیب معرف زمان، محیط و ذهنیتی آرام، متعادل، موزون و ایستا است و همواره ذهن هنرمند مضطرب، نامتعادل و پویاست، ترکیب بندی قرینه کمتر در آثار هنرمندان مشاهده می شود.

2-ترکیب بندی مدور

دایره را نمادی از آسمان و عالم ملکوت می دانند، در طبیعت، این شکل سیال و بدون زاویه را میتوان به هنگام بهار، زمانی که قطرات درشت باران روی سطح آب می چکد، شاهد بود نیز اگر دستمان را از ناحیه کتف در فضا بچرخانیم متوجه به وجود آمدن دایره خواهیم شد. مسلمانان به هنگام مناسک حج، در حرکتی دوار کعبه را می ستایند، ار نظر هندسی این شکل دارای مقاومت و استحکام است و به قول کاندنیسکی دایره ، شکل گسترش یافته یک نقطه است.

3- ترکیب بندی متقاطع

از تقاطع خطوط عمودی و افقی در یک تناسب حاصل می شود،ترکیب بندی متقاطع تضادی  را در بر دارد، تضاد بین ایستایی و نرمش.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

4-ترکیب بندی مثلثی

این نوعترکیب بندی از جهات بسیاری با ترکیب بندی قرینه شباهت دارد ولی از قوانین آن پیروی نمی کند و به لحاظ ایستایی از استحکام استثنایی برخوردار است.

5- ترکیب بندی اریب

حرکت اریب در تصویر، نمایشی از عدم ایستایی و تعادل است. حرکت اریب اگرچه در وهله نخست حکایت از ریزش، عدم پایداری و نابسامانی دارد، ولی همین عوامل منفی، در ذهن هنرمندی خلاق تبدیل به فضایی سازنده و مثبت گشته و به مثابه یک بیانیه تصویری قابل تعمق در می آید.

 

6- ترکیب بندی متمرکز و غیرمتمرکز

اگر در روی سطح کاغذی که در اختیار داریم یک نقطه ایجاد نماییم، تمام توجه به آن نقطه معطوف می گردد. حال با تمرکز و پراکندگی این نقاط می توانیم هویتی جانبخش به کار بدهیم.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

7- ترکیب بندیحلزونی

 

ترکیب بندیترکیب بندی

که از نام آن پیداست که به چه شکل صورت می گیرد. یکی از ابزارهایترکیب بندیبندی عکس برای هدایت چشم بیننده به نقطه مورد نظر عکاس، مارپیچ طلایی است. استفاده از این  تکنیک در سوژه هایی که با نقاط طلایی سازگار نبوده اند قابل استفاده است. 

8- ترکیب بندی مواج

ترکیب بندی های مواج به دو گونه معرفی می شوند : نخست ترکیبی که معرف التهاب و اضطراب درون است مثل آثار ونگوگ و دیگری ترکیب بندیهای مواجی که به تنظیمی موزون و حساب شده.

9-ترکیب بندیمنتشر

فضا به مفهوم نیوتونی خود که همه چیز را به صورت توپر، ایستا و غیر قابل نفوذ معرفی می کند مطرح نیست بلکه در این نوع از ترکیب بندی فضا به مفهوم تداوم زمان و فضا نزدیک و در کل تصئیر تبیین می گردد، در ترکیب "منتشر" نقطه عطف، فضای مثبت و منفی، نور، متمرکز و ایستایی جایی ندارد و به عوض تداوم گسترش، استمرار و پویایی جایگزین آن شده است.

جهت شرکت در دوره های ترکیب بندی عکاسی کلیک نمایید

+ نوشته شده توسط در شنبه سیزدهم خرداد ۱۳۹۶ و ساعت 11:39 |
وظایف مدیر فروش چیست؟...
ما را در سایت وظایف مدیر فروش چیست؟ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ferightec6 بازدید : 78 تاريخ : يکشنبه 21 خرداد 1396 ساعت: 12:36